تحقیق: کارآفرینی و اشتغال در نظام آموزش عالی
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 12
کارآفرینی و اشتغال در نظام آموزش عالی
رقابت پذیری در اقتصاد جهانی به توانمندی های تکنولوژیکی و نوآوری وابسته است. این امر شامل توانایی توسعه محصولا ت جدید و دسترسی به بازارهای جدید، به کارگیری تکنولوژی جدید، اعمال بهترین الگوهای مدیریتی در بنگاه ها و توسعه سطوح مهارتی در طیف وسیعی از نیروی کار است. دانشگاه ها قادرند در تمامی این موارد نقش مهمی ایفا کنند.
در نتیجه افزایش ظرفیت تحقیقات و تکنولوژی کشور برای تبدیل دستاوردهای علمی و یافته های فناورانه به موفقیت های صنعتی و تجاری و اشتغال زایی به نقش کارآفرینی دانشگاه ها وابسته است. لذا رویکرد حاکم بر فعالیت های آموزشی و پژوهشی و مشاوره ای، رویکرد نیازگرا در تعامل با سازمان های بیرونی دانشگاه است.
اگر به روند رشد وتوسعه جهانی توجه داشته باشیم، در می یابیم که با افزایش و گسترش فناوری های پیشرفته، نقش و جایگاه کارآفرینان به طور فزاینده ای بیشتر می شود و کارآفرینی فردی و سازمانی از عوامل مهم رشد وتوسعه اقتصادی به شمار میآید; به طوری که در غرب و برخی کشورهای دیگر، دو دهه اخیر دهه هایی طلا یی کارآفرینی نام گرفته است.
ساختارهای موجود در دانشگاه های کشور با هدف آموزش تخصصی دانشجو شکل گرفته است و کمتر تقویت و تربیت کارآفرینی در دانشجویان مد نظر است. به طوری که فارغ التحصیلا ن فعلی دانشگاه ها اغلب با مفاهیم اولیه کارآفرینی آشنایی ندارند.
علا وه بر ضعف نظام آموزشی دانشگاه ها در آموزش مفاهیم کارآفرینی عدم ساختارهای مکمل جهت ایجاد زیر ساختار فیزیکی برای توسعه روحیه کارآفرینی در دانشجویان از ضعف های دیگر این نظام است. خیل عظیم فارغ التحصیلا ن دانشگاهی باعث اشباع سازمان های دولتی و حتی خصوصی از نظر پرسنل مورد نیاز شده است ودرصد زیادی از فارغ التحصیلا ن دانشگاه ها امکان جذب در این سازمان ها را ندارند. این موضوع زمینه های مهاجرت فارغ التحصیلا ن دانشگاهی به کشورهای دیگر را سبب شده است و بیکاری فارغ التحصیلا ن را به یک معضل مهم در کشور تبدیل کرده است. برای رفع این مشکل روش های مختلفی امروزه در دنیا تجربه شده است.
اغلب این روش ها در دو دسته تکمیل ساختارهای آموزشی و ایجاد بسترهای لا زم کارآفرینی مانند مراکز رشد تجربه گردیده است.
تکمیل ساختارهای آموزشی که به منظور آشناسازی دانشجویان نسبت به مسائل کسب و کار و تربیت و تقویت روحیه کارآفرینی ایجاد می شوند آماده سازی روحی و روانی فارغ التحصیلا ن برای ورود به عرصه های اقتصادی را هدف می گیرد. بسترهای توسعه کارآفرینی به منظور فراهم آوردن شرایط فیزیکی لا زم برای ورود این فارغ التحصیلا ن کارآفرین ایجاد می شود و ایجاد حرفه های اقتصادی را هدف می گیرند. از جمله ساختارهایی که در بسیاری از کشورها برای این منظور تجربه شده اند، مراکز رشد تجاری و فناوری (انکوباتورها) هستند.
مروری بر تجربه مراکز آموزش عالی در کشورهای مختلف نشان می دهد که این مراکز با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی که در آن قرار گرفته اند به یکی از این راه حل ها پرداخته اند یا دوره های آموزشی با عنوان کارآفرینی راه اندازی کرده اند یا اقدام به ایجاد یک مرکز رشد در دانشگاه نموده اند. در بسیاری از موارد نیز این دو راهکار به طور همزمان به کار گرفته می شود. پیش بینی مکانیزم های لا زم در بهره گیری از این به صورت تکمیل کننده یکدیگر از جمله مسائلی است که نقش بسزایی در اثر بخشی این راه حل ها دارد، نظام آموزش عالی کشور در یکی دو سال اخیر به موضوع تقویت و توسعه روحیه کارآفرینی در دانشجویان توجه ویژه ای مبذول داشته واقدام به سرمایه گذاری اولیه در اجرایی کردن این دو راه حل نموده است. ایجاد دوره ها و مراکز کارآفرینی و همچنین صدور مجوز و حمایت نسبت به راه اندازی بیش از 15 مرکز از اقدامات اجرایی است که در این رابطه شکل گرفته است. به منظور بهره گیری بیشتر از این دو حرکت، که به صورت کاملا مستقل انجام شده است، لا زم است کارکرد کل مجموعه های راه اندازی شده در دستور کار مدیران آموزش عالی قرار گیرد.
اهداف و محتوای
آموزش کارآفرینی
هدف اولیه، از توسعه کارآفرینی همانا تربیت نمودن افراد متکی به نفس و آگاه به فرصت ها است. (کاتن، 1990، ص 147)
آموزش های کارآفرینی به دنبال بهبود و انگیزش در گرایش های افراد همچون فرصت جویی، ابتکار، مخاطره پذیری و ... است. (گیپ 1990، ص 12)
هدف از گنجاندن کارآفرینی در برنامه درسی (علا وه بر ایجاد توانایی در افراد جهت کارآفرینی و شکل گیری کسب و کارهای جدید) می تواند برونداد گسترده تری به شرح زیر داشته باشد:
- درک نقاط نسبی قوت و ضعف انواع فعالیت های مخاطرهآمیز.
- شناخت روش های ممکن برای شناسایی و ارزشیابی فرصت های اقتصادی و عواملی که باعث حمایت یا مانع خلا قیت می گردند.
- درک فرایند کارآفرینانه و برنامه ریزی، ایجاد و توسعه فرایند.
- پرورش و توسعه توانایی های شکل دهی، سازماندهی و کارکردن در تیم های میان رشته ای.
- داشتن استراتژی های عمومی جهت ایجاد یک شرکت جدید.
- شناخت ویژگی های عمومی یک رفتار کارآفرینانه.
- شناخت عوامل کلی موفقیت و شکست در نوآوری و ایجاد یک شرکت نوپا.
- دانش فنی شناسایی، ارزشیابی و کسب منابع.
- درک امور مربوط به ایجاد و ارائه یک طرح کسب وکار جدید.
نگرش هایی وجود دارد که کارآفرینان موفق به آن نیاز دارند. اما مشکلی که وجود دارد این است که نگرش ها را نمی توان تدریس کرد یا حداقل شبیه مهارت ها به آسانی نمی توان در تدریس ارائه کرد. چون نگرش ها بیشتر به صورت تدریجی از دوران اولیه کودکی شکل می گیرند. این فاکتورها
سایر محصولات :
تحقیق: کارآفرینی و اشتغال در نظام آموزش عالی
تحقیق: کارآفرینی و...
تحقیق در مورد حکمتتحقیق در مورد حکمت...
تحقیق میرزاتقیخان امیرکبیرتحقیق میرزاتقیخان امیرکبیر...
تحقیق مواد مخدر واعتیادتحقیق مواد مخدر واعتیاد...
تحقیق در مورد حقوق اقلیتها در اسلام 19 صتحقیق در مورد...
تحقیق منجی در دین زرتشتتحقیق منجی در...
تحقیق در مورد حق و عدالتتحقیق در مورد حق...
تحقیق علل فرسودگی وتخریب سازه های بتنیتحقیق علل فرسودگی وتخریب سازه...
تحقیق اکولوژی درخت گردوتحقیق اکولوژی درخت گردو...
تحقیق در مورد حق العمل کاری 15تحقیق در مورد حق العمل کاری...
تحقیق الکترونیک و میکروتحقیق الکترونیک و...
تحقیق در مورد حفظ محیط زیست با مدیریت زباله در منزلتحقیق در مورد حفظ محیط زیست...
تحقیق اکولوژی عملیتحقیق اکولوژی عملی...
تحقیق در مورد حضرت هودتحقیق در مورد حضرت هود...
تحقیق اقلیم شناسیتحقیق اقلیم شناسی...
تحقیق در مورد حضرت معصومهتحقیق در مورد...
تحقیق اقلیم در ساختمانتحقیق اقلیم در...
تحقیق اقسام صفات الهیتحقیق اقسام صفات الهی...
تحقیق در مورد حضرت فاطمه 13صتحقیق در مورد حضرت فاطمه...
تحقیق اقسام توحیدتحقیق اقسام توحید...
تحقیق اقدامات ناب و چالشهای جهانیتحقیق اقدامات ناب و...
تحقیق در مورد حضرت عیسی 10 صتحقیق در مورد حضرت عیسی 10 ص...
تحقیق اقتصاد خردتحقیق اقتصاد خرد...
تحقیق در مورد حضرت امام سجاد علیه السلامتحقیق در مورد حضرت...
تحقیق اقتصاد تولیدتحقیق اقتصاد تولید...
تحقیق اقتصاد ایران از نگاه شاخص های کلانتحقیق اقتصاد ایران از...
تحقیق در مورد حشره کشتحقیق در مورد حشره کش...
تحقیق اقتصاد ایرانتحقیق اقتصاد ایران...
تحقیق اقتصاد آمریکا چگونه کار میکندتحقیق اقتصاد آمریکا چگونه کار میکند...
تحقیق در مورد حشره شپشک نخودیتحقیق در مورد...
تحقیق اقتدار دین در پالایش جامعه از انحرفات اجتماعیتحقیق اقتدار دین...
دانلود فایل بایوس لپ تاپ Dell Inspiron 1300دانلود فایل بایوس لپ تاپ...
تحقیق اقبال لاهوریتحقیق اقبال لاهوری...
تحقیق در مورد حسین ع و عاشورا در اندیشه بزرگانتحقیق در مورد حسین...
تحقیق افلاطون و هندسهتحقیق افلاطون و هندسه...
تحقیق افلا طونتحقیق افلا طون...
تحقیق در مورد حسابرسی 10 صتحقیق در مورد حسابرسی...
تحقیق افسردگی و راه های مقابله با آنتحقیق افسردگی و راه های مقابله...
تحقیق افزایش رضایت شغلی معلمانتحقیق افزایش رضایت...
تحقیق در مورد حسابداری فن ثبتتحقیق در مورد حسابداری فن ثبت...
تحقیق افترا ونشر اکاذیبتحقیق افترا ونشر اکاذیب...
تحقیق اعمال مثبت را جایگزین افکار مثبت کنیمتحقیق اعمال مثبت...
تحقیق در مورد حزب توده و تحولات در آذربایجانتحقیق در مورد حزب توده...
تحقیق اعداد اول در ریاضیتحقیق اعداد اول...
تحقیق اعداد اول 18 صتحقیق اعداد اول 18 ص...
تحقیق اعجاز علمی قرآنتحقیق اعجاز علمی...
تحقیق در مورد حجاب و عفافتحقیق در مورد حجاب و عفاف...
تحقیق اعجاز تشریعی در قرآنتحقیق اعجاز تشریعی در قرآن...
تحقیق اعتیـادتحقیق اعتیـاد...
تحقیق در مورد حجاب رستگاری حقیقت نور 10 صتحقیق در مورد حجاب...
تحقیق درمورد: بررسی نقش مدیر درایجاد و رشد خلاقیت ونوآوری در مدرسهتحقیق درمورد: بررسی مشکلات مربوط به استفاده زنان فرهنگی شاغل در مدارس شهر
تحقیق درمورد: بررسی سواد والدین بر پیشرفت تحصیلی دانش اموزان
مقاله درمورد. اندازه گیری بار الکترون توسط میلیکان
تحقیق: شستی استاپ استارت و سلکتور سوئیچ های فرمان
مقاله درمورد. باطری
تحقیق: بهره برداری پست های فشار قوی 1 2
تحقیق درمورد: بررسی مشکلات مربوط به استفاده زنان فرهنگی شاغل در مدارس شهر
تحقیق. بررسی کاربرد جیآیاس در ساماندهی مدارک علوم زمین
تحقیق درمورد: سید حسن مدرس
تحقیق درمورد: سید جلال آل احمد،
تحقیق درمورد: سیب زمینی
تحقیق درمورد: سیاهک ذرت
کلمات کلیدی :کمیل ساخارهای آموزشی وسعه روحیه کارآفرینی نظام آموزش عالی فارغ الحصیلا نظام آموزش راه اندازی آموزش عالی روحیه کارآفرینی های اقصادی مراکز رشد وسعه کارآفرینی برای ورود کارآفرینی ایجاد آموزش دانشگاه الحصیلا اقصادی آموزشی مراکز
- ۹۶/۰۹/۰۶